BrandBase ontwikkelt Bag to School-campagne voor Plan Nederland

Campagne gaat schooluitval van meisjes in Uganda tegen

09 JUNI 2016, AMSTERDAM
Met drie speciaal ontworpen clutches vraagt Plan Nederland aandacht voor het Menstrual Hygiene Management Project (MHM) in Uganda. Het doel is: meer meisjes hun school te laten afmaken. BrandBase tekende voor de lancering van de campagne.

Niet naar school kunnen omdat je ongesteld bent. In Uganda gebeurt het heel vaak. Meisjes weten weinig over hun menstruatie en hebben geen toegang tot maandverband. Uit schaamte, door ongemak en mythes rondom menstruatie missen ze elke maand 4 of 5 dagen school. Een achterstand die ze nauwelijks kunnen inhalen. Als ze afhaken van school zijn hun latere toekomstkansen voor altijd beperkt.

Daarom zorgt Plan Nederland met het MHM-project dat meisjes weer naar school gaan door voorlichting te geven op scholen en in gemeenschappen te praten over sanitaire voorzieningen. Ook traint Plan vrouwen om maandverband te verkopen en tegelijkertijd voorlichting te geven. Neelie Kroes, Caro Emerald en Pip Pellens zijn de ambassadeurs van de campagne.

Speciaal voor dit project zijn er drie clutches ontworpen met opdrukken van de kunstenaar Tretchikoff: de Bag To School. Op 7 juni organiseerde Brandbase in opdracht van Plan Nederland een lancering om de designclutches, waarvan de opbrengst geheel ten goede komt aan het Bag to School project in Uganda, te onthullen.

BrandBase is een fullservice creative agency en werkt onder meer voor Shell, Hema, ING, ANWB, Plan Nederland, KPN en Marktplaats. Brandbase is grondlegger van brand activation in Nederland: www.brandactivation.com.

Meer weten over over BrandBase of de Bag to School-campagne? Neem contact op met Annebel Wegdam, annebel@brandbase.nl, 020-4703570

"Wij zijn trots dat we deze bewustwordingscampagne voor Plan Nederland mogen maken, waardoor meisjes in Uganda een betere toekomst wordt gegund. Wij hopen dan ook dat we veel Nederlanders kunnen enthousiasmeren de clutches bij de Bijenkorf te gaan kopen." Martijn van der Rijken