BrandBase ontwikkelt activatie-campagne voor ING

Geïntegreerde campagne geeft de kunst van het Rijksmuseum een breder publiek.

08 OKTOBER 2014, AMSTERDAM, NEDERLAND
ING wil graag dat zoveel mogelijk mensen genieten van de kunst uit het Rijksmuseum. BrandBase bedacht hiervoor de activatie-campagne. De ING geeft 16.000 gratis kaarten weg voor twee speciale weekenden in het museum. De Facebook-app laat klanten van ING de kaartjes winnen door hun eigen gezicht in een klassiek werk te plaatsen. En voor de pr-activatie maken street artists op drie plekken in Amsterdam graffiti pieces van meesterwerken uit het Rijksmuseum.

Bekijk de video

ING, als trotse hoofdsponsor van het Rijksmuseum, vindt het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen de schoonheid van de kunstwerken van het Rijksmuseum – en kunst in het algemeen - kunnen ervaren. Door een evenement, social media en pr te integreren worden kunstwerken uit het Rijksmuseum toegankelijk gemaakt voor een breed publiek.

Hart van de geïntegreerde campagne zijn de ING Rijksmuseumdagen: twee weekenden in 2014 en 2015 waarvoor ING 16.000 kaarten te vergeven heeft. Met de Facebook-app Zet jezelf in de picture kunnen klanten van ING die kaartjes winnen. Ze zetten, op Facebook, hun eigen gezicht in een klassiek werk uit het Rijksmuseum en een jury beloont de meest vindingrijke inzendingen. De pr-activatie Oude Meesters door Nieuwe Meesters vindt een groot publiek voor de campagne door met street artists op drie plekken in Amsterdam graffiti pieces van meesterwerken uit het Rijksmuseum te maken. Een korte YouTube-documentaire toont het proces.

De geïntegreerde campagne bereikt een grote groep Nederlanders. De pr-activatie Oude Meesters door Nieuwe Meesters werd opgepakt door landelijke en regionale media in print - waaronder de grootste krant van Nederland - radio en televisie. De documentaire werd bijna 80.000 keer bekeken op diverse video kanalen en online kreeg de actie aandacht in 46 artikelen. De pr-activatie vertegenwoordigt een mediawaarde van €141.000,-.

"Ik vind het mooi dat het ons is gelukt de kunst uit het Rijksmuseum naar een breder publiek te brengen. Letterlijk: we brachten het naar de straat en je Facebook-pagina. En het is natuurlijk te gek als mijn favoriete street artists ineens een Rembrandt of Hals midden in de Warmoesstraat spuiten." Marvin Pupping, director BrandBase