Straatverlichting aan? Fietsverlichting aan!

BrandBase doet fietsverlichtingscampagne voor ANWB

29 OKTOBER 2014, AMSTERDAM, NEDERLAND
Fietsers zonder fietsverlichting zijn een kwetsbare groep in het verkeer. In opdracht van de ANWB bedacht en lanceerde BrandBase een campagne rondom fietsverlichting. Het doel van de campagne: Nederland bewust maken van de noodzaak van goede fietsverlichting en het aantal verkeersongelukken onder fietsers verlagen. De hoofdrol en tevens het thema van de campagne werd de 'ANWB Lichtbrigade'. Een stoer en fris team met een missie. De vuistregel die voor deze campagne bedacht werd: Straatverlichting aan? Fietsverlichting aan!

Bekijk de trailer

De strategie die BrandBase voor deze campagne neerzette was dat de Lichtbrigade middels opvallende lokale activaties en events een landelijk bereik van de boodschap realiseerde. Deze acties werden gedaan gedurende de herfstmaand oktober en kregen een spannend karakter. Zoals de volgspotactie, waarbij de Lichtbrigade in hun brigadeauto, uitgerust met spotlight op het dak, 's avonds niet verlichte fietsers in de spotlight zette. Dat gebeurde in de straten van onder andere Groningen, Enschede, 's-Hertogenbosch, Utrecht, Amsterdam en het donkerste dorp van Nederland; Ootmarsum. Kwamen zij fietsers tegen zonder fietsverlichting, dan werden deze met de krachtige volgspot in de spotlight gezet en veilig verlicht thuis gebracht. Daar krijgen zij een setje fietslampjes zodat ze de volgende keer zélf goed verlicht over straat kunnen.

Ook werd de boodschap #lichtaan gecommuniceerd middels online content. Met een filmische trailer werd de Lichtbrigade geïntroduceerd en met korte dynamische filmpjes van de activatie zag je de Lichtbrigade in actie.

Als slotevent van de campagne werd op 25 oktober, de avond waarin de zomertijd over gaat naar wintertijd, de ANWB Fietscinema georganiseerd. Een drive-in bioscoop, speciaal voor fietsers. Het entreebewijs was goed werkende fietsverlichting en het zadel of de bagagedrager de bioscoopstoel. Ook voor de Fietscinema gold dat de lokale én landelijke pers, zowel vooraf als tijdens de Fietscinema, flinke belangstelling toonde.

""De volgspotactie is een mooie actie om mensen te laten zien dat je met goede verlichting veilig thuis kan komen. Want als je geen fietsverlichting hebt, dan brengt de Lichtbrigade je veilig en verlicht naar huis."" Araya Sumter, ANWB Leden actief
""Wat een kei gave actie dit!"" Reinier, onverlichte fietser uit Den Bosch
"“We zijn er in geslaagd om de serieuze boodschap op een leuke manier over te brengen. Niet alleen naar de consument, maar ook naar de media. Door de juiste toon te gebruiken, creëer je sympathie. Dit zorgt er voor dat je boodschap gehoord wordt.”" Marvin Pupping, director BrandBase