HEMA viert verkiezing tot Meest Onmisbare Merk met: een megarookworst

BrandBase maaide voor HEMA een rookworst van 5 hectare in een duurzaam akker

14 NOVEMBER 2014, NOORD-HOLLAND, NEDERLAND
HEMA werd op 13 november 2014 voor de zevende maal uitgeroepen tot het Meest Onmisbare Merk van Nederland. De winkelketen greep het moment aan om de biologische variant van de even onmisbare HEMA rookworst in het zonnetje te zetten. Activatiebureau BrandBase bedacht een opvallende pr-stunt en online activatie om het feestelijke moment optimaal te delen. Het bureau trok een weiland in en maaide een HEMA rookworst ter grootte van 5 hectare in een biologisch akkerland bij Schiphol.

Bekijk de video

Vertrekkend en aankomend vliegverkeer kan van grote hoogte het Nederlandse icoon zien. HEMA creëert zo een Hollands ‘Hello – Goodbye’ moment: nog één keer zien reizigers wat zij volgens het rapport het meest zullen gaan missen of wat zij bij aankomst eindelijk weer kunnen proeven. De biologische rookworst wordt duurzaam gemaakt, dus dat doet BrandBase ook bij de megarookworst: van het gemaaide gras wordt later papier en mandjes gemaakt. Van de activatie werd een 'making of' film gemaakt, met de échte boer in de hoofdrol.

Aanvullend ontwikkelde BrandBase een online spel. Op de Facebookpagina van HEMA staat de foto van de megarookworst op een biologische akker. Het spel: raad waar de biologische rookworst in de akker is verstopt. Geef op de foto aan waar jij denkt dat de biologische rookworst is verborgen. Wie het dichtstbij zit krijgt een jaar lang gratis biologische Hema rookworst.

BrandBase maakt haar geïntegreerde campagnes liefst dichtbij de mensen en weet daarmee de aandacht van pers en publiek te krijgen en vast te houden. Het zijn in het oog springende activaties waarbij live communicatie en PR de belangrijkste succesfactoren zijn. Met publieke aandacht én sociale integratie zijn de activaties van BrandBase groots en toch heel dicht bij de doelgroep – én, je krijgt er een glimlach van.

De HEMA rookworst is sinds 1936 een van de iconen van HEMA. Nederlanders noemen de worst ‘onmisbaar’, er wordt er dan ook elke drie seconden een verkocht. Deze rookworst is er anno 2014 ook in een biologische variant. Deze biologische variant is vervaardigd van biologisch varkensvlees en biologische kruiden en daarmee een stuk duurzamer.